Hierbij moesten de kleuters raden wat er geluid maakten op de prenten. Doordat ze moesten raden was er veel interactie tussen mij en de kleuters zo waren ze hier heel hard bij betrokken.
De kleuters kenden over het algemeen de geluiden goed. Ze wisten vaak meteen over welk geluid ik het had.
Bv: Vvvvffff, ik hoor iets wat het stof op zuigt.
Wat maakt dat veel lawaai. Wat zou dat zijn?
De kleuters wisten meteen dat dit een stofzuiger was.
Nadien ben ik in het digilab op zoek gegaan met de kleuters naar geluiden in de klas. Dit was niet zo eenvoudig. De kleuters begrepen in het begin niet goed wat ze allemaal konden doen.
Maar door de handpoppen erbij te betrekken is het toch gelukt met de kleuters.
Ik merkten op dat het vrijdag was, de kleuters konden zich minder gemakkelijk concentreren maar hebben toch wel enkel leuke geluiden gevonden.
Hier vinden jullie enkele leuke foto's.
Momenteel kan ik besluiten uit mijn activiteiten dat geluid te abstract is voor kleuters.
Ze weten wel dat je geluid hoort met je oren. Maar wat er nu juist allemaal geluid kan maken is volledig nieuw voor hen.
Ik had eens geprobeerd om te kijken wat de kleuters deden als ik er niet bij was. Ik merkten op dat de kleuters niet goed wisten wat ze konden doen. Dus begonnen ze soep te maken. Toen ik terug kwam zaten ze volop in hun rollenspel.
In de namiddag heb ik de activiteit niet meer herhaald omdat de kleuters heel moe waren en heb ik samen met de mentor besloten om ze gewoon rustig te laten spelen.
Aanpassingen naar volgende week:
- nieuwe materialen in de hoek.( thema dag en nacht.)
- intensiever begeleiden van de kleuters. ( met behulp van de handpoppen.)
- continue in de hoek blijven.
Bron:
afbeelding Google.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten