Voordat ik begin met mijn weekschema uit te werken ga ik eerst de lijn rond geluid uitwerken.
Dit is belangrijk zodat ik goed weet welke stappen ik eerst moet nemen voordat ik over kan naar mijn echte activiteit.
Concrete uitleg bij deze lijn:
2. experimenteren: de kleuters kennis laten maken met de nieuwe hoek in de klas, met wat in deze hoe kunnen we geluid maken? Hoe klinkt dit geluid? Goed luisteren naar geluiden, kijken met wat kan ik geluiden maken?,.... In deze stap gaan de kleuters zelf op onderzoek in de audiovisuele hoek. Ze leren deze hoek kennen, wat ze hier allemaal kunnen doen en gaan gerichter leren luisteren naar geluiden. Ook geluiden herkennen is hierbij belangrijk. Deze stap zal voornamelijk in de hoek gebeuren.
3. Digitaal luik: Kennismaking met een geluidsrecorder, de kleuters gaan hiermee aan de slag, mogen allerlei geluiden zelf opnemen, hoe klinkt hun stem als ze deze opnemen?, hoe klinkt dit geluid juist? Nog gerichter gaan luisteren.Bij deze stap maken kleuters kennis met een geluidsrecorder en andere opnameapparatuur, ze zullen ook veel gerichter leren luisteren, welk geluid heb ik nog nooit gehoord in de klas? Ook deze stap zal voornamelijk in de hoek gebeuren. Hier en daar zullen bij deze stap ook klassikale activiteiten opduiken.
4. expressie: We gaan muzisch en creatief aan de slag. Hier komen de echter activiteiten aanbod. De kleuters gaan leren wat ze met deze geluiden allemaal kunnen doen, we kunnen er muziek mee maken, we kunnen het onder een filmpje zetten,.... In deze stap komen de gerichter activiteiten aanbod, deze stap zal voornamelijk in groepjes gebeuren, deze activiteiten werken meestal naar een eindresultaat toe. Dit eindresultaat mogen zij zelf invullen. Hier laat ik de kleuters vrij in. Ik zal hen bij deze stap zo ver mogelijk uitdagen op het vlak van muziek. Hoe kunnen we een vogel nadoen? Maar we mogen onze stem niet gebruiken?
5. Bijschouwen: reflecteren op wat ze gemaakt hebben, andere kleuters laten reflecteren, Hoe hebben zij dit gedaan?, Wat zouden we nog kunnen doen?, Wat vonden jullie er leuk aan?,.... zoals u al kan zien is dit de laatste stap in onze lijn. Deze stap komt aanbod als de kleuters klaar zijn met hun eindresultaat en dit tonen aan de andere kleuters. Ik ga proberen om hierbij steeds te reflecteren op wat ze hebben gedaan, Hoe ze te werk zijn gegaan,...
Zoals u al ziet loopt mijn lijn eigenlijk in een cirkel. Dit omdat deze stappen zich altijd herhalen. Na iedere beschouwen beginnen we opnieuw, gaan we terug eerst luisteren en ontdekken voordat we met het digitale luik weer aan het werk gaan.
Zo hebben jullie al meer een idee wat ik juist ga doen tijdens deze stage en hoe ik te werk ga. De volgende stap is nu een weekschema met activiteiten uitwerken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten