.
We kregen vooral meer informatie over het onderdeel 'geluid.'Ik vond het leerrijk om te beseffen dat we te weinig luisteren met onze oren. Tijdens deze vorming ben ik dit al meer beter beginnen te beseffen.
Ik betrapte mij er ook continue op. Telkens ik iets hoorden keek ik in de richting van het geluid. Pas al ik zag van waar het geluid kwam wist ik dit zeker. Puur door te luisteren kon ik dit niet altijd zeggen.
Voordien had Bram gevraagd of we een voorwerp wilden meebrengen dat een geluid maakten. Maar dit mocht geen melodie, stemmen of instrument zijn. Bij de eerste oefening moesten we met ons voorwerp een geluid maken. Dit nam Bram dan op met de geluidsrecorder.
Nadien hebben we dit een aantal keer beluisterd en moesten we zeggen waar dit geluid ons aan deed denken. Bv: het tikken met een houten lepel tegen een kookpotdeksel deed mij vooral denken aan kerkklokken.
De andere oefening die we gedaan hebben met de geluidsrecorders gaf de realiteit weer. Door de geluidsrecorders werd al het geluid vergroot. In groepjes van 2 zijn we door het schoolgebouw gegaan. 1 iemand moest leiden en de andere persoon had de hoofdtelefoon op en moest luisteren naar de geluiden om zich heen. Verbazing en ongerustheid speelde zich door mij heen. Vooral omdat ik niet wist van waar het geluid kwam.
Nadien hebben we dit een aantal keer beluisterd en moesten we zeggen waar dit geluid ons aan deed denken. Bv: het tikken met een houten lepel tegen een kookpotdeksel deed mij vooral denken aan kerkklokken.
De andere oefening die we gedaan hebben met de geluidsrecorders gaf de realiteit weer. Door de geluidsrecorders werd al het geluid vergroot. In groepjes van 2 zijn we door het schoolgebouw gegaan. 1 iemand moest leiden en de andere persoon had de hoofdtelefoon op en moest luisteren naar de geluiden om zich heen. Verbazing en ongerustheid speelde zich door mij heen. Vooral omdat ik niet wist van waar het geluid kwam.
Dit was ongeveer de geluidsrecorder die wij gebruikten voor de oefening.
Nadien volgende de eerste oefening we moesten zelf proberen geluid te maken bij een filmstuk. Dit was helemaal geen gemakkelijk oefeningen. We moesten ervoor zorgen dat het geluid bij de verschillende filmfragmenten pasten.Nadien moesten we ons geluid dat we eerder hadden opgenomen op papier zetten. Dit was weer niet gemakkelijk. We moesten vooral luisteren naar het ritme, de hoogte en hoe luid ons geluid was. Dit moesten we dan proberen te tekenen. Ik had een soort van deze oefeningen al gedaan in de klas. Ik heb gemerkt dat kleuters dit veel gemakkelijker kunnen dan ons, volwassenen. Wij zijn hierin veel te geremd.
Door deze tekening nadien achter elkaar te leggen maakten we samen een groepscompositie.
Deze zal ik hier later nog opzetten;
Wat heb ik geleerd tijdens deze sessie?
Ik heb vooral geleerd dat mensen niet alleen met hun oren luisteren. Hierdoor missen ze vaak het echte geluid dat ze horen met hun oren. Hierdoor is de wedstrijd 'het geluid' van Qmusic zo moeilijk.
Ik heb ook geleerd dat geluiden op papier zetten niet gemakkelijk is. Maar uit mijn ervaringen met kleuters, is dit voor hen gemakkelijker. Zij vinden dit ook zeer leuk.
Bronnen:
Beide afbeeldingen komen van Google.
Bronnen:
Beide afbeeldingen komen van Google.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten